Friday, October 5, 2012

Life unfair? Think again


Assalammualaikum...


Kenapa ye? Orang kaya ramai dalam dunia ni...tabung kebajikan banyak...yet..fakta masih mengatakan berjuta kanak-kanak meninggal sebelum umur 5 tahun disebabkan kelaparan. :-?

Beli keta ferrari sampai 3,4 biji...hanya untuk kegunaan diri dan angkut awek-awek hot jeww. Padahal, harga sebuah biji ferrari boleh menyelamatkan ratusan nyawa kanak-kanak di serata dunia ni.


Aku sedih tengok gambar ni :(


Sorang abang yang tak berapa besar sangat nak digelar abang memeluk adik dia yang kecil yang sedang tidur. Aku nangis kot...sedih..Betapa bertuahnya kan kita. itu pun nak merungut lagi cakap life is unfair lah ape lah. Bila-bila aku rasa down and think negative, aku tengok gambar ni..pikir balik..ya allah..cuba bandingkan kaler baju adik2 ni dengan baju yang korang pakai sekarang..apa korang rasa? bersyukur kan..hope ada orang bantu adik berdua ni..

Kadang-kadang tu aku terbayang si abang ni pimpin tangan si adik ni..melintas jalan..or pegi mana2 ke..risau pulak aku tengok..Yela, kecik-kecik lagi dah kena jaga adik dia. Parentnya tak tau kat mana pulak. Gambar tu dari twitter. Aku download dan aku simpan buat peringatan diri supaya sentiasa buka mata hati ini. Beringat-ingat. Sayu

Aku ada terbaca.. saintis ada lakukan ujikaji makanan yang boleh tahan cuaca ekstrem seperti panas di gurun pasir dan mungkin negara ketiga boleh buat sebagai sumber makanan mereka tapi negara ketiga tak terima..sebab status keselamatan yang belum pasti. First, bagi aku kan...tak kesian kat rakyat ke? kalau dah allternatif tu..nape tak terima je..maybe status tu diragui..aku wonder la diorang dah test ke belum..boleh dipakai ke tak sebab aku harap makanan boleh la jadi sumber makan diorang supaya diorang tak kelaparan lagi kan..

Diorang? Dalam fikiran aku, 'diorang' ni kebanyakannya dari dunia ketiga tu macam afrika atau pun mana2 negara yang sedang berperang tu..kan banyak gambar kat fesbuk tunjuk gambar budak2nya yang sangat kurus. Diorang sangat memerlukan makanan. Jadi makanan tu maybe boleh jadi 1 sumber. Aku tertanya-tanya ada tak saintis diluar sana sedang mengusahakan sesuatu untuk membantu kanak-kanak tersebut. Tolonglah ada kan..bukan setakat mereka je..mana2 je kanak-kanak yang menjadi mangsa kelaparan di setiap pelusuk di muka bumi ni dibantu..hope so..

sekian. :(

Apapun...aku sentiasa support mana-mana badan kebajikan yang tak jemu dalam membantu budak2 nasib sebegini..

No comments: