Followers

Popular Posts

Sunday, December 29, 2013

Surah Al-Hajj (ayat 46 and 58)


Just want to share what I'm read for today :)

Surah Al-Hajj

Ayat 46:

Maka tidakkah pernah mereka berjalan di bumi, sehingga hati(akal) mereka dapat memahami, telinga untuk mendengar? Sebenarnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada.

Ayat sebelumnya berkisar tentang kaum-kaum nabi yang terdahulu sebelum Rasulullah yang ingkar kepada Allah. Semoga kita mengambil iktibar dari ayat ini. Perbanyakkan instighfar supaya kita terhindar dari golongan itu. InsyaAllah :)

Seterusnya,

Ayat 58:

Dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah, kemudian mereka terbunuh atau mati, sungguh, Allah akan memberikan kepada mereka rezeki yang baik(syurga). Dan sesungguhnya Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.

I think this ayaah is beautiful and somehow i want to relate this ayaah our muslim sisters and brothers at Syria, Mecca, Palestine, and Rohingya..they often become the victims of cruelty and oppression. From this ayaah, we know the reward is jannah ^^

Thursday, December 12, 2013

Mampu


2.00 AM

Iman.
Mudahnya kau berbolak-balik.
Aku tahu
Bukan mudah mengharungi perkara dunia
Mudah terbawa-bawa
Mudah mengikut kata hati
Mudah mengikut nafsu

Tapi
Itu bukan alasan
untuk kau terus begitu
Harus aku ber-istighfar
Mungkin dosa masa lalu

Manusia mana yang tidak berdosa

Istighfar saja
sudah mampu
mampu menenangkan hati
mampu menghapuskan dosa
mampu merendah diri
mampu mengingati mati
mampu untuk terus mengingati-Mu Ya Allah

Maka, dengan doa,
"Ya Allah, tetapkah lah hati ini untuk terus berada di jalan lurus Mu"
Kami memohon pada Mu

This entry was posted in

Wednesday, December 11, 2013

Cameron Highland Part 2 !


Batch Hort 2012/13..

Cameron Highland Part 2!!




kimas-kimas..mahu balit sudahh

Taman Lavender!

cause we're cool like dat yo (apaakucakapni)




La la la la lavender~

pretty flowers~~~


Gambar rumet!haha wajib ado.

makan kang bunga ni!haha

ala-ala commercial giteww



Aucakk!




Wednesday, December 4, 2013

Jom, kawan!


Ini salah satu post yang aku join dekat group di fesbuk. Deep word.
Aku tengah berusaha ke arah itu.
Friends..jom? ^_^


Sedikit Teguran daripada saudaramu.

Zaman remaja merupakan zaman kemuncak dalam kehidupan manusia, zaman di mana kekuatan fizikal & mental itu sedang giat terbina & terpasak.Juga zaman di mana seseorang manusia yang diciptakan Allah itu diberi kekuatan yg hampir lengkap untuk disumbangkan.

Tetapi pada saat ini jugalah saatnya jiwa & kekuatan kita diuji.Adakah layak jiwa tu terus tumbuh berkembang atau layaknya hanyalah untuk tumbang dek kesilapan diri.Zaman di mana manusia berperang antara CINTA Ilahi & CINTA Manusiawi.Inilah zaman yang sedang kita lalui.Samad kita sedar atau terlena, kita sedang berdiri di atas landasannya.

Secara peribadinya, ana melihat bagaimana bahayanya Cinta itu jika tidak dipimpin ke jalan yang sebenarnya.Jelasnya di dada2 FB kenalan, masing2 sibuk meluahkan rasa hati untuk tatapan umum, sibuk menukar status, sibuk bercerita tentang 'rusuknya' yang hilang.ke mana ianya perlu dicari,bilakah hendak ditemui rusuknya.Jelasnya melalui semua ini..satu gambaran yg kasar dapat dirumuskan.

"Kurangnya pemahaman dalam perkara Keutamaan & Sampingan"

Sahabat2 remaja..bukan ana katakan bercinta itu salah,bukanlah mencari rusuk itu salah..Yang salahnya adalah kesilapan dalam meletakkan keutamaan.Perlu disedari, masyarakat pada hari ini jelas memerlukan satu perubahan & tarbiah yg tulu sdaripada ahlinya sendiri.Siapakah yg lebih layak melakukan kerja2 'Renovation' masyarakat kita jika bukan para Remaja yg diberikan kecerdasan & kecergasan.Amat malanglah jika masa remaja itu dihabiskan dengan angan2 kosong yg asasnya hanya di alam fantasi.Berdirilah di alam realiti.Janganlah kerana omongan cinta yg berlebihan, kita mengabaikan Cinta yg lebih besar..Cinta Ilahi.Janganlah kerana omongan 'rusuk' yang hilang,kita mengabaikan Tulang Belakang kpd perubahan masyarakat..Tarbiah & Dakwah

Masa remaja seharusnya digunakan untuk menimba ilmu sebanyak-banyaknya, membina iman setinggi-tingginya, memasak Taqwa sedalam-dalamnya..bukannya masa ini dihabiskan dengan angan2 cinta fantasi.Melangkah ke alam rumahtangga itu jalannya bukan dengan berangan2 kosong, jalannya adalah dengan menimba ilmu sebaiknya.Mengislahkan diri sebaiknya.Semuanya memerlukan MASA..jangan bazirkan masa itu dengan termenung & tersipu-sipu sendirian.

"Dalam setiap Pembaziran itu, ada suatu sudut yg diabaikan"

Fahamilah perkara keutamaan & sampingan.Yang mana perlu didahulukan & yang mana perlu dikemudiankan.Agar nanti masa & usaha kita tidak menjadi sia2..Mencari cinta manusia itu bukan keutamaan jika dibandingkan dengan mencari Cinta Ilahi.Apalah gunanya jika rusuk yg hilang ditemui, tetapi rusuk pengislahan masyarakat itu diabaikan.Bersikap adillah antara keduanya.

Wallahua'lam

Tuesday, December 3, 2013

Cameron Highland Part 1


Biar gambar berbicara~ ^_^

Lokasi : Cameron Highland!


Model2 yang terlibat : Saya! dan pelajar kos hortikultur batch 2012/13


Dengan bantal 'wangi' memasing. Yang sorang tu bantal besday :p

Taklimat di Mardi

Mardi!! 

mesti very familiar with this tower kan? :)

concept english garden

uuu..bunga bulat2

highland herb

posing jgn tak posing yob!

Sape tah kata nak bersanding kat atas buaian ni..hahaha

Us :')
- okay, sekian.

nanti saya sambung lagi ye.
nak pegi kelas haha

^_^