Thursday, February 9, 2012

simple facts bout food.

hola!



sehat? jawab dulu. baru aku sambung. haaa...alhamdulillah sehat ye. yg krg sehat tu takpe..byk2 kan rehat dan minum air. maklumlah cuaca panas ni. asyik rasa mcm dehydrated je. asyik nak pekena ais batu campur je. mesti macik tu boring balik tgk muka aku. aik,budak comel? ni lagi...muahaha..perlu ke?

aku yakin ramai antara kita dah tau makanan yg digalakkan dalam islam kan. pelik kan aku tetiba je cakap pasal makanan haha. ekceli...baru2 ni budak kelas aku present pasal makanan yang berkhasiat dalam kelas pai.

jadi saya mahu share ngan awak2 semua fakta yang simple dan menarik ini. Kita mulakan dengan buah yang paling aku ingat. tapi aku rasa mesti ramai dah yang tau kan khasiat2 buah aku nak sebut ni. takpe. caring is sharing. eh?hehe

1. buah delima : utk penerang hati. makan secara keseluruhan akan terang hati selama 40 hari. itu berdasarkan ayat alquran.

kismis : sedia maklumkan makan berapa biji sehari as long as dalam angka yg ganjil. yg aku baru tau adalah cara makannya. caranya adalah dengan menghisap atau kemam kismis tersebut. setelah rasa mcm habis khasiat tu dihisap..kunyah dengan gigi depan supaya sempatla khasiatnya sampai ke otak awak tu. selama ni aku kunyah pakai gigi geraham je patutla takde peningkatan haha. ye ye je. kalau kurang usaha, sama la jugakkan haha. ni sebagai catalyst je ataupun membantu. selebihnya terletak pada diri masing2. O:-)

3. labu! : sangat baik untuk menguatkan daya pemikiran. lebih kurang camtula. apapun sangat elok untuk student mcm kita. adehh...sedapnyaaaaaaa.... nyum nyum.. Rasulullah pun menggalakkan kita. terbayang dh labu masak lemak tu >.<

4. honey for sure. better guna sudu plastik yang korang guna masa makan cendol tu. untuk preserve khasiat yang. elakkan simpan dalam peti sejuk. makan setiap pagi dalam dua sudu gitu. herm..aku ni cakap je. madu atas meja aku setengah pun tak luak lagi. no worry. aku akan try habiskan lepas ni hehe ;)

Habbatus sauda. sound familiar? indeed...bak kata ustazah, penawar segala penyakit kecuali sakit tua dan mati. abah aku amalkan dan dia punya kolestrol pun berkurang dan makin sihat. sekarang ni tak perasan la kalau dia masih amalkan dok..

Herm.bencinya. topik ni buat perut aku memunyik. nasib dah makan. pheww....

kbye! annyeong ^_^


No comments: