Skip to main content

Honey bee


Assalammualaikum semuaaa

Merenung ke luar jendela
Bayu pagi meniup lembut
Lihat bintang di angkasa
........
Aku tanya apa khabaaarr
Aku tanya apa khabar
Semuaaaaa
*pang sikit haha
Abang aku suka betul nyanyi lagu ni. Sebelum lagu ni menang lagi tau haha. Gaya dia tu sabo je lah haha

Tahniah Joe flizzow dan sonaone! Lambat nye aku haha.

Well, hamba disini bukan nak berbicara pasal Award win song hahaha. Rosak english. Bukan juga pasal award star fofular. Pun bukan bukan.

Hamba nak bercerita faedah kalau kita amalkan minum atau pun makan madu. My mom and my late father suka sangat madu. Madu tu benda wajib mesti ada atas meja makan. Seperti kita yang tau madu ni antara sunnah Rasulullah. Kalau sunnah semestinya sangat baik untuk badan kita untuk tempoh masa yang pendek dan juga panjang. Jadi, apa lagi kebaikan dia yang kita tau?

So, I decided to google and share kat sini dengan korang:
  1. Menghilangkan balqham (kahak/lendir).
  2. Mencuci perut.
  3. Membuang sisa-sisa makanan yang tertinggal di dalam perut yang tidak dicernakan dengan sempurna dan menolaknya ke usus besar.
  4. Menghapuskan sekatan dalam usus, menghilangkan senak perut dan sedu.
  5. Memperbaiki fungsi buah pinggang, limpa dan hati. Rasulullah SAW suka minum air yang telah disimpan semalaman di dalam suatu bekas.
Haaa itu dari blog http://kongsakongsi.blogspot.com/2013/01/khasiat-madu-adab-minum.html?m=1


Ini pulak 10 legit reasons untuk kita sama2 amalkan
http://madu-lebah-nida.blogspot.com/2012/06/10-sebab-kenapa-anda-patut-amalkan-madu.html?m=1

Setelah dah tahu khasiatnya, macam mana pulak ye nak amalkan?
Semua benda ada tatacara dan tertibnya kan. Lagi bagus ikut sunnah rasulullah SAW

  • Pertama – makan madu sahaja, tidak dicampur dengan bahan lain
  • Kedua – bancuh dengan air masak
  • Ketiga – paling berkesan, makan ketika baru bangun tidur sebelum makan apa-apa yang lain.
  • Keempat – amalkan 2 sudu pagi/malam
  • Jika makan madu, perlu minum air dengan banyak (min. 2 liter) kerana air akan membantu menggerakkan madu ke seluruh badan.
  • Boleh campur makan madu dengan ubat-ubat lain, kecuali jika ada alahan pada madu
  • Jika ingin beri pada bayi – beri sedikit sahaja
  • Tip untuk mula amalkan madu – bancuh madu dengan air kosong dan jadikan minuman seharian.
Itu je kan. Aku pun baru nak start amalkan hehe. Alang-alang benda dah ada depan mata. Baik untuk kesihatan pulak tu. Sunnah lagi haaaa. Jom kita try sesama. InsyaAllah ;)

Nah, info tambahan dari segi hadis:
http://keranakasihnabi.blogspot.com/2013/06/hikmah-lebah-2-tanyalah-ustaz-18062013.html?m=1





Comments

Popular posts from this blog

Klinik Sofea: Avoid Leg Amputation

Salam!

Kadang-kadang banyak benda yang aku dah lupa dalam blog ni
Aku lupa yang aku ada blog lain rupanya
hahahaha
dan
Aku lupa tujuan aku buat blog tu
Aku tau pun ni setelah menelaah dan menilai blog sendiri
Kenapa ye kenapa?
Bila nak masuk balik blog tu dan tengok balik apa yang aku taip
'dah tak valid'
=.=
Alaaaa curious pulak aku
Macam mana boleh lupa ni.
Rugi rugi hoho.
Tamak jugak sampai dua blog hahaha.
Yang satu ni pun tak terjaga hehe.

Minggu ni busy betul. Aku tak rasa macam bercuti macam kengkawan aku yang lain. Busy dengan treatment abah. Hari selasa aritu perjalanan kiteorang sepang - seremban - puchong - sepang. Phew..bayangkan berulang-alik dari negeri sembilan ke selangor. Tapi nasib baiklah seremban tu kat Ampangan je. Tapi..yelah..habis jugak minyak 50 hingget satu hari tu. Rindu jugak jalan seremban 2 tu sebab kalau balik kampung dulu selalu lalu situ. Sejak dah ada highway lekas, tak ikut dah jalan lama. Eventhough jalan lama makan masa sikit, tapi disitu …

Diabetic Mellitus

Assalammualaikum.

Lama tak menaip. Lama rasanya aku menghilang kejap. Sebulan ek? Lebih kurang la kan...Sory..Ada sedikit komitmen yang perlu saya komited kan haha. Amacam puasa? Okay? Aku? Struggling...hehe jk

Aku sekarang dah macam nurse. Aku rasa macam dah salah pilih kos je. Patut aku amik nursing lah hahaha. Tapi takpe ini semua ilmu tambahan dari Allah. Aku jadi nurse sambilan kat rumah. Okay lah. Aku berterus-terang je lah ye.

Abah ada sakit kencing manis dan akibat luka yang tersangat kecil..sekarang dah menjadi luka yang sangat besar..Jadi, sekarang aku 'dressing' sendiri. Dressing? Dressing tu wound care. Apabila kita ada luka yang sangat besar sampai dah hilang kulit, sampai nampak daging semua..boleh timbul satu lapisan kuning iaitu slough. Slough ni lah kita kena cuci setiap hari supaya dia tidak mengganggu pertumbuhan kulit dan isi daging yang baru. Slough ini sometimes agak degil. Jadi kenalah bersabar.

Erm, nak post gambar ke? Takyah la kan. Takut ada pulak ya…

Final Year Project

Final year project atau pun biasa dipanggil oleh kami ni, FYP. Dimana setiap student akan di-assign pada seorang lecturer. Untuk jabatan aku iaitu Jabatan Sains Tanaman. Pada awalnya kami pilih tajuk mana yang nak dari senarai yang pihak fakulti bagi. So, kami memang tak tahu la Dr mana yang handle tajuk yang diberi tersebut. Iya. Gamble. Kalau kau dapat lecturer yang sporting, kira bertuah sangat dah tu. Kalau dapat lecturer yang super busy, jom la nangis. Aku dapat lecturer yang boleh dikategorikan busy. Taklah super busy tapi most of the time busy. Lecturer yang kita dapat pulak dipanggil 'supervisor', SV nama singkatan. Soalan yang famous masa awal2 dapat tajuk tu, " sv kau sape? tajuk kau apa?" Haaaa, jawab la kau berulang-kali untuk 2-3 minggu tu hahaha.

Entah la. Nak cakap nasib pun tak boleh gak. Mungkin Allah nak uji aku dari situ. Aku adalah antara yang paling lambat dapat tajuk. Kira sebulan lagi nak present proposal baru dapat tajuk. Kawan2 yang lain 2,3…