Sunday, December 7, 2014

Vending Machine curi seringgit aku


Kita kena bersabar kalau terkena sesuatu yang orang katakan ‘bernasib malang’, iaitu perkara terjadi tidak seperti yang kita harapkan. Lebih tepat lagi, ‘bad day’. However, aku bukan lah nak cakap yang aku mengalami hari yang malang. Nope. Everything just fine and wonderful sebab aku pergi jalan-jalan dengan family di IOI Mall Putrajaya (Wuuu…teringinnya nak ice skating hehe)

I’m just experiencing a moment of when-thing-suddenly-goes-not-normal. Usual day, kita akan pergi ke vending machine, masukkan duit *kaching kaching pastu gedegang! Tin air krisantemum atau pun hundred plus atau pun apple (mana-mana la kesukaan anda) jatuh. Lalu, kami gelar ‘Air Gedegang’ sahaja. Kita bukak dengan air tin tersebut dengan sound effect yang marvellous itu dan membaca bismillah lalu meneguknya. Gulp..gulp..gulp… Aaahhh…Terasa air sejuk lalu di sepanjang oesophagus kita haha

Anyway… at that time, dengan kehausan di tahap merah, aku tengok lampu kuning vending machine tersebut berkelip-kelip. Oh, masih berfungsi. Yeay. Aku masukkan sekeping duit seringgit yang jenis lutsinar kat tepi tu dengan harapan ia akan menerima. Kali pertama, vending machine ini jual mahal. Second, dia menjulurkan balik seolah-olah macam “bueeeeekkk…” macam mengejek aku yang sedang kehausan. Kali ketiga atau keempat, Alhamdulillah! Dia terima akhirnya!

Tapi…

Tiba-tiba, lampu kuning itu terpadam. Aku cuba masukkan sekeping lagi duit seringgit. No respond. “Whyyyyyyyyy……”aku menjerit. Dalam hati je lah. Kalau kuat-kuat kang, orang cakap aku kuat berdrama pulak. Setelah menekan semua butang yang ada disitu seperti orang lain yang akan lakukan jugak, no respond.

Dengan hati yang redha dan pasrah, aku melangkah pergi meninggalkan seringgit aku didalam ‘no respond vending machine’. Bye-bye seringgit. It’s been a pleasure to meet you. (Bukti kuat berdrama haha) Sampai je dibilik, melihat jam sudah pukul 8 lebih. “Oh ya, aku belum maghrib.” Lalu, aku keluar bilik pergi amik wudhu’.

Baru aku teringat, setelah berwindow shopping di ioi tadi, abang aku hantar ke Upm terus. Sampai di bilik aku terus letak beg, ambil duit dan pergi ke vending machine. Akibat haus dan kempunan air sejuk.

Mungkin kalau Allah tak takdirkan si VM ni tetiba blackout, mungkin aku akan leka duk minum air sejuk dan berlengah. Tanpa disedari, azan Isya’ pun berkumandang walaupun kedengaran sayup-sayup je dari bilik. Dah la sampai bilik tadi pun aku tak tengok jam langsung.

Itulah. Bila ada benda yang terjadi tak seperti yang diharapkan. Awak dan saya kena bersabar dan cari hikmah disebaliknya. Mungkin Allah sedang membantu awak dan saya dengan cara yang kita tak sedar. Bersangka baik selalu, terutamanya terhadap Allah. Apapun, semoga urusan kita sentiasa dipermudahkan oleh Allah. InsyaAllah, have faith you guys ^_^


Macam bunga hybrid/kacuk. Result hasil kacukan susah nak rancang dari awal tapi apabila ia terjadi dan mungkin bukan apa yang kita mahu tapi.... masih cantik bukan? Say Subhanallah guys :)



No comments: