Saturday, August 22, 2020

Not all bad. Choose where to look.


 Sempat lah kejap aku menaip ketika shift seorang ni. Takde la rasa segan sangat nak menaip kat pc besar gedabak ni hahaha. Aku sebenarnya nak share kisah aku kerja haritu. Haritu boleh dikatakan salah satu hari yang buat aku rasa nak pengsan. 

I'm okay with busy but not okay if I'm all alone and have to deal with loaded customers all by myself. That day memang busy tahap ramai customer terabai. It making me stress and balik tu memang rasa nak nangis dek penat. Tapi tak nangis pun bila dah masuk kereta bukak lagu karaoke kuat2 kahkah. Astaghfirullah 😁 

That day memang start aku open je kedai memang tak henti2 orang order bunga masuk. From 10am until 10pm I worked non stop. Dah 7.30pm baru dapat duduk makan kejap. Usually ada la masa untuk kau goyang kaki sejam dua sat macam sekarang kahkah. Alhamdulillah Allah kosongkan masa aku untuk solat zohor dan asar. Banyak kali aku berbisik, Busy takpe tapi kau senggangkan lah masa aku untuk solat Ya Allah. Turun je dari surau, automatik customer sambung masuk semula tak berhenti. Time macam ni lah kau lebih menghargai waktu lapang. Tiba tiba terniat nak buat amal lebih tapi masa tiada. Nak doa panjang tapi cemas tengok waktu. Tapi bila waktu lapang tu ada, kau buat apaa? Opps. Allah dah cakap, Manusia diuji dengan waktu lapang dan waktu sihat. We always taking things for granted. But, we always can repent and try do the right thing again 😉

That morning I got one super annoying diva customer. Only one but enough to ruin my mood for the whole day. Dia dah la beli promotion item pastu tergamak minta discount lagi. Then, beli non discounted item suka2 hati mintak discount. Hmm, pastu tergamak lagi nak jerit2, "call me your manager". Ini Karen versi Malaysia ni hahahaha. Aku rasa kelakar la. I'm the only one working there. Dia tak nampak ke. Aku dah la tengah stress dengan busynye. Aku ni jenis kering pulak. Memang tak layan customer gini. Dia akur je bayar. Aku memang tak kasi can sikit orang rude ni. Kawan aku jenis boleh layan lagi. Jangan tiru aku gais. Tak penyabor. 

Out of all that customer, my other customers was super nice and peramah to me compared to my usual days of working. They were so nice of waiting and responded nicely. Even ada satu customer ni really treat me like long known friend hahaha. After load her flowers into her car, she sudden ran to me and put her both hand on my shoulder, "awak tau tak tadi duit parking saya tak cukup hahahaha" we both laughing because she so confident that her money cukup untuk bayar parking tadi. Turn out tak cukup. Nasib baik ada duit selit ahahah. Rasa orang duk kedai makan depan tu terkejut kot kemain mengekek makcik dua orang ni. That akak really made my day feel better actually. Thank you Ya Rabb for her. So I decide to forget that sour moment and take a deep breath and start smiling again. Orang lain tak bersalah. Why kita kena terbawa-bawa and orang lain yang kena. I know it's hard tapi think again, that is that. Orang lain tak tau pun apa yang kita alami and don't expect them to understand us. Just let them understand that you are alone and capable of doing this and this only. Let them know the situation. Explain. Talk. Don't focus on the bad sampai tak nampak yang baik2 tadi. Yang buruk2 tu I always let God handle it. 

Moody sorang won't solve the problems. You are alone. Handle it professionally. gittu. Doa. Allah will help you 💚


No comments: