Friday, June 7, 2013

Kerja amal di hospital



Salam uols~

Semasa aku sedang study etnik untuk exam final tadi , aku terbaca sesuatu yang buat aku terfikir sejenak. Rangkapnya berbunyi begini hahaha

" Guru ka langgar, iaitu makanan berupa sayuran dimasak oleh orang sikh digurdwara yang disediakan kepada pengunjung tanpa mengira agama. Penganut sikh amat mementingkan seva (kerja amal) kepada umat manusia tanpa mengira agama"

Dari ayat yang aku besarkan tu, sebenarnya masa aku jaga abah kat Hospital Kuala Lumpur kalau tak silap laa..ke kat Hospital Putrajaya. Haa konfius, banyak gak abah pindah-randah. Aku pun ikut jee haha.

Time tu waktu melawat and tiba-tiba aku dan abah didatangi oleh seorang lelaki bangsa sikh (boleh dilihat dengan serbannya) memegang dua dulang. Satu dulang tu dia hulur kat abah dan satu lagi dia hulur kat pakcik sebelah katil abah. Abah pun tanya, berapa ringgit ye?. Dia pun cakap, eh takpe..kami buat ni atas nama kebajikan (dia sebut nama persatuan agama dia. tak ingat hehe) setiap hujung minggu sambil tersenyum. Kami pun mengucapkan terima kasih banyak2.

Namun, yang dalam dulang tu bukan lah sayuran tersebut. It's a capati berserta dengan kuahnya. Diorang akan hantar room by room  :)

Btw, now to think again about it. Baru faham. Even agama diorang sangat menggalakkan kebajikan ni kan. How nice to get the chances to see their religion side..

Aku pulak ada terpikir sesuatu. InsyaAllah lah kan...bila dah grad nanti (InsyaAllah huhu pray for me!) and dah ada kerja yang stabil, I want to do kerja amal jugak. But, bukan distribute capati huahua. More to my bidang lah kan. Something yang related to horticulture. Tak nak lah bagitau dulu. Benda tak pasti and jauh lagi kan. Takut tak suprised pulak nanti. Ni semua impian je. InsyaAllah, akan dilaksanakan.. hikhik

p/s : chow. sambung baca etnik haha. ^^

2 comments:

Mawarwalis said...

x perlu tggu hbs study...bila2 pun boleh..

ShaRina NiNa said...


tapi yg tu perlukan dana..dan saya dh ada perancangannye..apapun, insyaAllah hehe